#Tekening groep 1. In deze tekening staan lijnen centraal. In de tekening is herhaling te zien wat duidt op ‘krassen’ of startende beweging om ‘in te kleuren’. Vormen zijn er niet te zien. Deze tekening laat meer zien dat de leerling start met de griphouding van een potlood en motorisch oefent om te kunnen tekenen.
#Tekening groep 2. Dit is duidelijk een ‘koppoter’. Cirkels, lijnen en punten komen hier sterk naar voren.
#Tekening groep 2. In deze tekening is steeds meer toevoeging van details. Zoals ronde ogen en hele handen/vingers bij ’t poppetje. De omtreklijnen (contouren) zijn hier ook te zien. Er is vorm gekomen in het lichaam van ’t poppetje, zoals schouders en een buik.
#Tekening groep 2. Een ‘koppoter’ tekening die in het gezicht van de poppetjes wel gedetailleerd is. Een hartjes neus en duidelijke ogen en mond. Ook armen en benen en een romp, met schoenen zijn getekend. Wat duit op inzicht rondom het lichaam tekenen. De vingers daarentegen zijn wat lange strepen, maar kruizen elkaar weer wel bij het ‘hand in hand’ gedeelte. De tekenares is zich bewust van details, maar tekent het op een eigen manier.
4 tekeningen met 'Ruimtelijke figuren'
#Tekening groep 2. In deze tekening is te zien dat de tekenaar nog geen gevoel van ‘ruimte’ in de tekening kent. De bloemen staan wel netjes op de grond en de zon in de lucht. Maar de hartjes zweven weer in de lucht. De ruimtelijke oriĆ«ntatie is hier dus nog heel oppervlakkig.
# Tekening groep 5. Deze tekening laat zien dat er ruimte in zit. De deuren zijn hoger dan de stoelen en het staat in een groot huis.
De trap daarentegen klopt ruimtelijk gezien weer niet met de bovenverdieping en de tekenstijl van de meubels.
#Tekening groep 3. In deze tekening is wel ruimte te zien. Het huis en de boom zijn bijna even groot en het poppetje relatief kleiner. Ook de zon staat bovenaan de tekening en het huis op de grond. De details daarentegen zijn verschillend. De boom heeft keurig takken, maar de bladeren er omheen zijn er anders bij getekend. De lijnen van het huisje lopen niet gelijk en het poppetje mist ledematen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten